ACiDPoPHoMMaGe à Klaus Nomi (1981).

Icône de la scène New Wave du début des années 1980, Klaus Sperber, dit Klaus Nomi (1944/1983) était un chanteur d'opéra hors norme et un artiste au look délirant...

Klaus Nomi by Michael Halsband

Klaus Nomi a étonné son temps par sa tessiture très étendue (sa voix de baryton-basse mêlée à celle de contre-ténor) et son look extraterrestre et synthétique. Son style original plaisait autant à un public jeune qu'âgé.

Klaus Nomi by Michael Halsband

C'est en 1972, à l'age de 28 ans, que le chanteur allemand s'installe à New York. Il évolue au sein de la scène artistique underground de l'East Village. Il se produit dans des cabarets où il propose un spectacle inclassable mêlant opéra, musique expérimentale, New Wave.

Interviewé par Antenne 2 (1982)


Klaus Nomi est repéré par David Bowie et est engagé par celui-ci pour se produire en tant que choriste avec Joey Arias pour un passage à l'émission télévisée Saturday Night Live le 14 décembre 1979 (Voir cette performance, cliquez ici).
Admirant le costume porté par Bowie pour cette émission et inspiré de Tristan Tzara, Nomi se fait faire son fameux costume extraterrestre.



Par la suite, il signe son premier contrat sous le label RCA Records et sort sont premier album en 1981.


Klaus Nomi by Michael Halsband

De cet album, et à la grande surprise de son label, le grand public s'enthousiasme davantage pour ses morceaux « classiques » que ses morceaux orientés Pop.

Pour exemple, son premier grand succès, The Cold Song, extrait du semi-opéra baroque King Arthur de Henry Purcell, ne fut d'abord publié qu'en face B du 45tours du titre Nomi Song.

• Cold Song (1981)

What Power art thou, who from below
Hast made me rise unwillingly and slow
From beds of everlasting snow?

See'st thou not how stiff and wondrous old
Far unfit to bear the bitter cold,
I can scarcely move or draw my breath?
Let me, let me, let me freeze again to death

(extrait du semi-opéra baroque King Arthur de Henry Purcell)

• Nomi Song (1981)

If They saw my face
would I still take a bow
Will they know me, know me, know me now

If They saw my face
would I still take a bow
Will they know me, know me, know me now

Now I know my place
If science will allow
Will they know me, know me, know me now

Now I'm all alone
It's like some kind of test
My how I have grown
Will They know me now

If the human race
with their collective brow
with they know me, know me, know me, now

Now I'm all alone
It's like some kind of test
My how I have grown
Will They know me now

If the human race
with their collective brow
will they know me, know me, know me, now





1. Keys Of Life 2:26 (Nomi)


From ancient worlds I come
To see what man has done
What's fact and what is fiction
To judge the contradiction

(Keys of life, keys of life)

The future has begun
Much work has to be done
You're running out of time
Beware the silent sign

(Keys of life, keys of life)

Exploring new dimension
New lifestyle my intention
Do not ignore advice
You hold the keys of life


2.
Lightning Strikes 2:59 (Christy / Herbert)
Une reprise d'un hit des années 60 : "Ligthning Strikes" de Lou Christie.


Listen to me baby, you've got to understand
You're old enough to learn the makings of a man
Listen to me baby, it's time to settle down

Am I asking too much for you stick around?

Every boy wants a girl he can trust to the very end

Baby that's you, won't you stay?
But 'till then,
When I see lips begging to be kissed,
I can't stop, I can't stop myself


Lightning striking again

Lightning striking again


Nature's taken over my one-track mind
Believe it or not, you're in my heart all the time

All the girls are saying that you'll end up a fool

For the time being, baby, live by my rules

When I settle down, I want one baby on my mind

Forgive and forget, and I'll make up for all lost time

If she's got to get out fine, then she's on my mind
I can't stop, I can't stop myself


Lightning striking again
Lightning striking again

There's a chapel in the pines waiting for us, around the bend
Picture in your mind love forever.
But 'till then,
when I see lips begging to be kissed,
I can't stop,I can't stop myself


Lightning striking again




3.
The Twist 3:10 (Checker)
Une étonnante reprise synthétique du titre de Chubby Checker.


Come on humans, let's do the twist
Come on humans, let's do the twist
Take me by the little hand and go like this
Father's just sleeping, and mother's not around
Father's just sleeping, and mother's not around

We're going to twist until we tear the house down

You should see my little sis'
You should see my little sis'
She knows how to rock and she knows how to twist

Twist... Baby twist...
Oh yes... Let's do the twist
Just go like this and do the twist


4. Nomi Song 2:47 (Hoffman)
Live Version





5. You Don't Own Me 3:39 (White / Madara)
Une reprise du titre de 1963 de Lesley Gore.



You don't know me, I'm not just one of your little toys
You don't own me, don't say I can't play with other boys
And don't tell me what to do, don't tell me what to say
Please when I go out with you, don't put me on display

Because you don't know me, don't try to shame me in any way
You don't own me, don't tie me down 'cause I never stay
And don't tell me what to say, don't tell me what to do
Just let me be myself, that's all I ask from you

I'm young and I like to be young
I'm free and I like to be free
To live my life the way I want
To say and do whatever I please

You don't know me, I'm not just one of your little toys
You don't own me, don't say I can't play with other boys
And don't tell me what to do, don't tell me what to say
Please when I go out with you, don't put me on display

I'm young and I like to be young
I'm free and I like to be free
To live my life the way I want,
To say and do whatever I please







1. The Cold Song 4:03 (Purcell)
Live Version




2. Wasting My Time 4:16 (Nomi / Woody)


I am wasting my time
I am wasting my time
On you , On you

I am wasting my time
I am wasting my time
On you , On you

When i am with you
I feel so unreal
When i am with you
just don't know how i feel

I am wasting my time
I am wasting my time
On you , On you

I am wasting my time
I am wasting my time
On you,On you

Though I say i'm in love
Just don't go do me no good
If I say i'm in love
Just don't feel like it true

I am wasting my time
I am wasting my time
On you , On you

I am wasting my time
I am wasting my time
On you, On you

So i am singing this song
But i won't stay for long
So i am singing this song
But i won't stay for long

I am wasting my time
I am wasting my time
On you, On you

Because all i can do
Is just thinking of you
Because all i can do
Is my sweet love for you

I am wasting my time .........


3. Total Eclipse 3:29(Hoffman)
Live Version

Big shots argue about what they've got
making the planet so hot, hot as a holocaust.
Blow up, everything's gonna go up
even if you don't show up in your Chemise Lacoste.

Total eclipse, it's a total eclipse,
it's a total eclipse of the sun.
Can't come to grips with the total eclipse
Just a slip of the lips and you're done.

Fall out, nobody left to crawl out
If someone calls, we're all out, turning in to French fries
Last dance, let the entire cast dance, do the dismembered blast dance
as we get atomized!

4.
Nomi Chant 1:53 (Parrish)




5. Samson And Delilah (Aria)/ Mon coeur s'ouvre à ta voix. 3:43(Saint-Saëns)


Mon cœur s'ouvre à ta voix comme s'ouvre les fleurs Aux baisers de l'aurore! Mais, ô mon bien aimé, pour mieux sécher mes pleurs Que ta voix parle encore! Dis-moi qu'à Dalla tu reviens pour jamais! Redis à ma tendresse Les serments d'autrefois, ces serments que j'aimais! Ah! Réponds à ma tendresse! Verse-moi , verse-moi l'ivresse!



Review. (...) Ce disque sorti en 1981 nous plonge de plein pied dans un univers faussement new wave-synthétoc, totalement habité en fin de compte par la voix délicate, tour à tour ténor, puis de fausset de cet artiste total qui était scéniquement, visuellement remarquable.


Son univers, puisé dans les références Dada, courant avant gardiste des années 20, avec ses tenues rigides influencées par les oeuvres plastiques de Tristan Tzara ou Fortunato Depero (du mouvement Futuriste italien), est en accord avec les sons parfois froids des machines et autres synthés en vigueur à l'aube des années 80.

Costumes de Tristan Tzara (1896/1963)

Le style Nomi, raide, précis, fortement référencé à l'avant garde qui stylisait et simplifiait le langage formel et chromatique au début des années 20, dénote et impressionne le spectateur.



Le plus déroutant reste la voix de Klaus, à l'accent germanique fortement imprégné, totalement étonnante et capable de toutes les modulations les plus extravagantes. Ce contraste entre la rigidité et l'aspect "vintage" du personnage scéniquement et la pure beauté de cette voix aux ressources infinies est troublant, captivant...



(...) Je me laisse embarquer à chaque fois par la beauté de cet album venu d'un univers différent de ce qui se faisait alors à l'orée des eighties. L'étoile filante Nomi avait encore tellement de splendeurs à nous offrir, il faut réécouter cet album, d'une beauté inouïe. (...) Un grand artiste du début des années 80. Le seul, sûrement.


Ce disque est une vraie réussite, la grandiloquence et l'aspect grotesque mais assumé et rigolo de certaines de ses interprétations est une pure merveille, il s'agit simplement d'avoir les oreilles et l'ouverture d'esprit adéquates. L'humour et la dérision en musique ne sont nullement négligeables. (Sanglochon) source


Aucun commentaire:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...