ACIDPoPSoNGS - Electro-Eighties.

20 balles le 45 tours et 100 balles le 33, dans les années 80, je consommais les disques vinyle comme d'autres les bonbons acidulés...


Largement dominé par l'Eurobeat d'Allemagne et d'Italie, le top 50 était un véritable réservoir de pop électronique kitschissime.
A l'époque où on pouvait faire les cons, ces chansons addictives grignotaient les pointes saphirs des soirées d'ivresse enfumées, pour notre plus grand plaisir.


"Again" by Do Piano (1986).


A wall, a road, a car, alone, again, a tree, a sky, a sun, above, far of, a bird, a plane, a top, grade high required, a train, a girl, a boy, inside, outside, make love again, again

A cloud, a dream, a wave, secret, silent, A fight, A life, A night, nowhere, elsewhere, a light,
a phone, a new, always, something, a moon, a drink, a bed, too late, tonight, to make love again, again.

A star, a way, a land, far away lost, a street, a rain, a wind, cold, strong, a door, a room, close, dark, your eyes, my lips, red, hot, to make love again, again, again, again, make love again.

Sortie de l'écurie Italo-Dance, l'identité de Do Piano est un véritable mystère. Il existerait un second single "All The Time", sorti en 1986, pratiquement introuvable.





"P. Machinery" by Propaganda (1985).

Motor - Power - force - motion- drive
Propaganda - On joyless lanes we walk in lines
a calm but steady - flow. Accompanied by loud commands
our strength is running low.
Another hope - feeds another dream
another truth installed by the machine.
A secret wish the marrying of lies
today comes true what common sense denies.
Rotating wheels of destiny inflame the city lights.
Machines call out for followers far out into the night.
The calls of the machines drowning in the steam.
Another hope feeds another dream - another truth
installed by the machine.
A secret wish the marrying of lies
today you find is true what common sense denies.
The calls of the machines drowning in the steam.
On joyless lanes we walk in lines
a calm but steady flow.
Our strength is running low.
Another hope - another dream
another truth installed by the machine
installed by the machine



L'électronique des allemands de Propaganda se démarquait nettement des autres productions de l'époque. P.Machinery eut beaucoup de mal à s'imposer mais quand il y parvint, en France, le succès fut massif. Malheureusement, ZTT Records/Perfect Songs Ltd, leur maison de disque, les avait complétement bernés et quand Claudia Brücken quitta Propaganda pour une carrière solo, ce fut l'oublie.




"Samouraï" by Michael Cretu (1985).

Your commision was written in the sand No emotion could ever stay your hand No consolation No word of love or praise Your fight is over Your enemies are gone Your fight is over Samurai, Samurai Did you ever dream? Hesitate, wonder why At all the anger you have seen? Samurai, Samurai Does your blood run cold? No light shines in your eye No burning flame in your soul If you're lonely you never show a sign No devotion could ever change your mind No illusion when your work is done Nobody knows you Nobody knows your name Nobody knows you Samurai, Samurai Did you ever dream? Hesitate, wonder why At all the anger you have seen? Samurai, Samurai Does your blood run cold? No light shines in your eye No burning flame in your soul.


Michael Cretu eut l'idée géniale de ne plus se montrer et de se renommer Enigma pour affronter les années 90 et dominer le marché mondial. Et pour cause, les hits du compositeur et époux de Sandra n'allaient jamais plus loin que les charts européens.



"I Want A Dog" by Pet Shop Boys (1988).

I want a dog, A chihuahua, When I get back to my small flat, I want to hear somebody bark.
Oh, (oh oh) you can get lonely

Don't want a cat, Scratching its claws all over my Habitat, Giving no love and getting fat
Oh, (oh oh) you can get lonely, And a cat's no help with that

I want a dog, To walk in the park, When it gets dark, my dog will bark
At any passers-by
Oh, (oh oh) you can get lonely
I want a dog

Bulldog, Hound, Pug, Labrador, Collie, Retriever, Doberman Pinscher
Husky, Dalmatian, Saint Bernard and Dachund
Mongrel, Beagle..... Cocker Spaniel

I want a dog, A chihuahua, When I get back to my small flat
I want to hear somebody bark
Oh, (oh oh) you can get lonely, I want a dog



Sous des airs désabusés, leur usine à hits accompagnait aussi de petites perles électroniques, faites de textes faussement naïfs et véritablement siniques.



"Lovelight In Your Eyes" by Sandra (1988).

I take the train I don’t know why Maybe I Simply don’t wanna fly
Anymore Every day An endless dream Of cigarettes and magazines
Well I’m On the road

I wonder why You didn’t call today
Every time it rains I start to pray

Show me how you’re feeling Show me no disguise
I am always dreaming Of the lovelight in your eyes
I’m lonely in the morning I lie awake at night
I am always dreaming Of the lovelight in your eyes

I’m rollin on Time goes by I see my life
The sorrow left behind Miss you so

You do me cold I’m warm inside You must know
That I can be alright On my own
I wonder why You didn’t call today Every time it rains
I start to pray

Show me how you’re feelin Show me no disguise
I am always dreamin Of the lovelight in your eyes
I’m lonely in the morning I lie awake at night
I am always dreamin Of the lovelight in your eyes


D'Allemagne, la muse de Michael Crétu portait ses compositions au sommet des charts européens avec un nez aussi impressionnant que ses jambes. Les sonorités du futur Enigma commençaient à prendre forme.




"Do You Wanna" by Modern Talking (1985).

I hear your heartbeat, heartbeat, heartbeat
Playing with my mind
Oh, I need you wrapped around me
Just like ivy on a vine
But now I'm only lonely, lonely
Holding on to you
Oh, I need you back here with me yeah
I think you want it too
Now I feed you with a new emotion
Heal you when you cry
I'll be your loving doctor of the night

Do you wanna take me tonight
Do you wanna make me a knight
Do you wanna, if you wanna, take what you need

Do you wanna make it allright
Do you wanna have us unite
Oh baby, do you wanna, if you wanna, take what you need

I hear your heartbeat, heartbeat, heartbeat
Begging me for more
Oh, I need to hear that question
Like a dancer needs the floor
And are you only, only, only
Holding on to me
Oh, now tell me that you're coming back
One word is all I need
Now I feed you with a new emotion
Heal you when you cry
I'll be your loving doctor of the night



Oh! ils n'étaient pas tristes les allemands de Modern Talking. Gays comme des pinçons ils avaient la "fine ear for a fine tune".




"Dream City" by Samantha Fox (1987).

Jane was an actress, now she’s a waitress
Steve’s at the cafe parking cars
A year or two back they were going places
Now they’re just staying where they are

One night in dream city
You need more, you want fun
One night in dream city
Hot town, warm gun
One night in dream city
Your troubles ended?

No, they’ve just begun


No, they’ve just begun

Is it the world that wants an audition

Is it the world that wants a job
Lean on a corner called ambition
Wait for whatever comes along

One night in dream city
You need more, you want fun
One night in dream city
Hot town, warm gun
One night in dream city
The bright lights, the big wheel
One night in dream city
It’s unkind, it’s unreal



La "Page-Three Girl" nous jettait carrément sa poitrine au visage. Le trio Britannique Stock Aitken et Waterman, pas triste non plus, s'occupa longtemps de son cas. Au milieu de ces deux énormes seins se cachaient parfois de judicieuses compositions.




"Vivre Ailleurs" by Jakie Quartz (1986).


J' ferme les yeux et j'imagine
Un monde heureux
J'essaie d'lire entre les lignes
Comme si tout allait mieux
Mais dans tous les magazines
Tant de haine et trop d' victimes
La violence et ses crimes
Photos-choc qui nous dépriment

Oh oh oh
Je voudrais vivre ailleurs
Ailleurs pour le meilleur
Je voudrais vivre ailleurs
Oublier la douleur

Dans cette ville qui s'ennuie
Le silence et la pluie
Un train passe dans la nuit
Comme un cri qui s'enfuit
Et je regarde ma vie
J'entends comme une mélodie
Une voix dans mon esprit
Qui répète à l'infini

Oh oh oh
Je voudrais vivre ailleurs
Besoin d'un peu d'chaleur
C'est vraiment pas une vie
J' veux rêver jour et nuit


Production courageuse et angoissée qui place ses auteurs parmi les représentants les plus singuliers de l'expressionnisme urbain des années 80. Malheureusement elle est vraiment partie vivre ailleurs... Dommage.



"Brick" by Fake (1985).

Where will I find you on the other side of the tightrope
Writing about your fear as a "Visit with the exiled writers"
You survived all the burning fields of dissidents in the East
And arrived as the beauty into the gap with me.

Another brick is falling from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling down, from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling down, from the isle of you

Stay under the llama in our grand parade
It's not like Mardi Gras it's more like a passion
Not a revolution in your sign
In the ashes of a knight the part was played
A drama gripped in fright behind the curtain
(About those who stayed too long)

Another brick is falling from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling down, from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling down, from the isle of you
Can you imagine, a flower, with petals of steel
and you as its pistil, surrounded
Can you imagine?
Kannst du dir vorstellen?

Another brick is falling from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling down, from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling from the isle of you (another brick ah ah ah)
Another brick is falling down, from the isle of you



Fake etait un groupe de new wave suédois. Il est ainsi notamment l'auteur de Brick, sorti chez CBS, qui se classa #1 en Italie et au Groënland et #6 en France. Deux ans plus tard, il sortirent un autre single, Arabian toys. Faute de nouveaux succès, le groupe se sépara cependant peu après.




"Omaha Beach" by Goûts De Luxe (1987).

Les sanglots longs des violons de l'automne
blessent mon cœur d'une langueur monotone

Assis sur la plage, tous les jeunes gens sages
Sages comme des images attendaient l'orage
Les oiseaux par milliers volent en pointillé
Tout est calme et doré, sur la plage lovée

Omaha beach, un soir d'été
Omaha beach, ils sont arrivés
Omaha beach, au jour D day

Assis sur la plage, je regarde bien sage
Tous ces beaux clichés de l'éternité
Les jeunes gens comme hier regardent la mer
D'autres plus au bord attendent la vague

Omaha beach, ils sont arrêtés
Où sont, où sont les G.I. Joes

Les enfants de la plage n'ont plus rien à prouver
Leurs pères l'ont deja fait quand il fallait gagner
Les enfants de la plage n'ont plus rien à pleurer
Leurs mères l'ont deja fait quand les hommes sont tombés
Omaha beach, et ils ont gagné



Goûts de Luxe est un duo New Wave d’origine bretonne, composé de Marianna Kliska et de Jacques Le Honsec. Le groupe a très fortement marqué les années 80 (en France du moins) grâce aux titres "Les yeux de Laura" (1986) et "Omaha Beach" (1987).


"L'Abyssinie" by Yves Simon (1985).


Que du respect et une immense admiration pour ce mec là.





Aucun commentaire:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...